|

Telefonsaruna ar draugu iedvesmo uzsākt sporta apģērbu šūšanu

Tiekoties ar SIA Tilly līdzīpašnieci un vadītāju Baibu Laizāni, top skaidrs, ka nepaies ilgs laiks un viņas uzņēmuma darinātos sporta tērpus izvēlēsies arī pasaules čempioni. Tilly šuj specializētu sporta apģērbu tenisam, volejbolam un vieglatlētikai, klientu vidū ir arī dejotāji.

Līdz sava uzņēmuma izveidošanai liepājniece Baiba darbojās pavisam citās jomās. Viņa studējusi sabiedriskās attiecības un personālvadību, strādājusi saistībā ar reklāmu. Kādu laiku strādāja par vadītāju veikalā Taste Latvia, kas piedāvā vietējo dizaineru izstrādājumus. „Redzēju, cik skaistas lietas tiek darinātas, cik radoši spēj būt cilvēki. Man patika strādāt veikalā, bet sirds aicinājums tas nebija. Sāku domāt, ar ko es varētu nodarboties,” atceras Baiba.

Viņa vēlējās strādāt apģērbu dizaina jomā, taču konkrētākas vīzijas nebija, līdz visu pa plauktiņiem salika draugs. „Viņš aktīvi nodarbojas ar tenisu un kādu dienu telefonsarunā man ierosināja šūt sporta apģērbu tenisam. Šī ideja mani aizrāva momentā. Teniss ir ļoti dārgs sporta veids, tāpēc piedāvāt labas kvalitātes sporta tērpus par saprātīgām cenām bija lieliska doma,” turpina Baiba. Tiesa, priekšstata par sporta apģērbu šūšanu viņai nebija, taču soli pa solītim Baiba centās apgūt sev nezināmo pasauli.

Vēl strādājot veikalā, viņa sāka interesēties par iespējām iegādāties audumus, meklēja šuvēju. Dizainu modeļiem Baiba izstrādāja pati, iedvesmu rodot, izpētot kolekcijas sporta veikalos un meklējot idejas internetā. Aptuveni divu mēnešu laikā sagatavošanās darbi, lai uzsāktu pirmo modeļu izstrādi, bija veikti, Baiba aizgāja no darba veikalā un pilnībā pievērsās jaunajam projektam. Lai varētu iegādāt materiālus un sākt ražošanu, 2011. gadā martā tika nodibināta SIA Tilly. „Sākotnēji nolēmu, ka galvenā mērķauditorija būs bērni, jo viņi ātri izaug un vecākiem katru gadu jāgādā jauns sporta tērps. Arī tirdzniecību paredzēju veikt tikai Latvijā,” viņa stāsta.

Tagad Baibai ir pašai sava šūšanas darbnīca, bet darbības sākumā tērpu šūšanai viņa izmantoja ārpakalpojumus. Vispirms tika atrasta šuvēja Kuldīgā, kas strādāja akurāti un kvalitatīvi. Ar pirmo sašūto kolekciju Baiba devās uz kādu no tenisa turnīriem – sagatavoja nelielu tirdzniecības stendu, izkarināja apģērbus. Negaidīts bija pārsteigums, ka visa kolekcija tika zibenīgi izpirkta un pircēji interesējās, kad varēs iegādāties vēl. Savukārt šuvējai jaunu apģērbu sašūšanai vajadzēja aptuveni mēnesi, tik ilgi Baiba gaidīt nevarēja – nācās meklēt šūšanas darbnīcu, kas spētu nodrošināt vajadzīgo apjomu. Ar nākamo šūšanas pakalpojumu sniedzēju darba kvalitāti Baiba nebija apmierināta, vēlāk iznāca arī vilties iespējamās sadarbības veidošanā ar kādu darbnīcu Liepājā. „Sapratu, ka jāveido pašai sava darbnīca, jo tad visus procesus varu kontrolēt pati. 2012. gada pavasarī iegādājāmies pašreizējās telpas Rīgā, izveidoju savu cehu,” saka jaunā uzņēmēja.

Sekoja darbinieku meklējumi. Līdz pašreizējai komandai, ar ko Baiba ir ļoti apmierināta, nācies tikties ar dažādām kandidātēm. Baiba neslēpj pārsteigumu, ka uz šuvējas vakancēm pieteikušās jaunas meitenes ar niecīgām zināšanām un pieredzi šūšanā, bet ar milzu ambīcijām un prasībām pret vēlamo samaksu. „Labu šuvēju atrast ir ļoti grūti, tās lielākoties ir sievietes gados, bet jaunās meitenes negrib šo arodu apgūt. Savukārt arodskolās programma ir tik vienkāršota, ka, pabeidzot skolu, praktiskās iemaņas ir minimālas. Man liekas, ka pēc gadiem desmit profesionālas šuvējas būs retums,” prāto Baiba.

Pirmajām kolekcijām Baiba audumus iegādājās Lietuvā. Tas nebija vienkārši, jo iesākumam bija nepieciešams vien neliels audumu apjoms, savukārt piegādātāji nav ieinteresēti strādāt ar niecīgiem pasūtījumiem. Baiba pati brauca uz Lietuvas noliktavām, meklēja atlikumus no tām krāsām, kādas tur bija. Viņa saka: „Ja vēlējos pasūtīt audumu sev vēlamā krāsā, man bija jāiegādājas kā minimums 300 metru, tāpēc ņēmām to, kas vispār ir pieejams.” Tagad, kad bizness attīstījies, Baibai izdevies nodibināt sadarbību ar itāļu ražotājiem un pasūtīt jau veselus auduma baķus. Tiesa, vēl joprojām jāveic priekšapmaksa. „Esam pārāk mazs uzņēmums, neuzticas mums,” viņa nosmaida.

Pašlaik Tilly piedāvā tērpus ne tikai tenisam, bet arī volejbolam, nesen sākta sporta tērpu šūšana vieglatlētikai, plašs klientu loks ir dejotāji un deju kolektīvi. Tiek izstrādātas arī Latviju prezentējošas sporta formas un iesildīšanās apģērbs Latvijas karoga krāsās. Galvenā mērķauditorija ir meitenes un sievietes. „Viņām arī sporta laukumā un nodarbībās gribas izskatīties skaisti un sievišķīgi,” piebilst Baiba. Piedāvājumā ir kleitas, svārki, topi, šorti, apakšveļa. Savukārt vīriešiem Tilly piedāvā tikai kreklus vai šortus pēc pasūtījuma. Baiba smejas, ka kungiem prasības ir pieticīgākas.

Pagājušā gada nogalē sākts eksports uz Vāciju. Par šo iespēju Baiba saka paldies kādai jaunajai tenisistei, kas regulāri piedalās ārvalstu turnīros un valkā Tilly tērpus. Vācijā viņas tērpi ievēroti un jautāts, kāds ir zīmola nosaukums. Galarezultātā Tilly apģērbus pasūta Berlīnes rajona lielākais tenisa apģērbu izplatītājs. Drīzumā tiks sākts eksports uz vēl vienu Rietumu valsti, ko Baiba pagaidām neatklāj.

Lai arī Latvijā ir vairāki sporta apģērbu ražotāji, Tilly ir vienīgais, kas šuj speciālu apģērbu tenisam. Par savu priekšrocību Baiba uzskata kvalitāti – no dizaina un atbilstoša auduma izvēles līdz pēdējai sašūtajai vīlītei un klientu apkalpošanai. Ļoti būtisks nosacījums ir cena, lai tā būtu pieejama vidusmēra pircējam. Kā piemēru Baiba min tenisa svārciņus, kam cena ir aptuveni uz pusi zemāka (ap 15 latu) nekā pasaulē pazīstamiem zīmoliem.

Reklāmu Baiba faktiski neizmanto, jo Tilly atpazīstamību veido paši tērpu valkātāji un labās atsauksmes. Pērn Tilly apģērbus varēja iegādāties četros tenisa klubos Latvijā, šogad tikai vienā, jo pārdošanas apjomi nav tik lieli, lai kolekcijas vienlaikus izplatītu vairākās vietās. Baiba saka, ka viens veikals Vācijā mēneša laikā pārdod tik, cik visi tenisa klubi Latvijā gada laikā. Otra izplatīšanas vieta ir Latvijā notiekošie tenisa turnīri. Patlaban noris darbs pie esošās mājas lapas www.tilly.lv pārveidošanas – jau drīz tai būs gan jauns izskats, gan iespēja Tilly izstrādājumus iegādāties internetveikalā.

Līdz šim lielākā problēma:

• Nedaudz skumdina jau pieminētais darbinieku jautājums. Žēl, ka daudzi jauni cilvēki domā tikai par to, cik nopelnīs, bet nevis par to, kā labāk un kvalitatīvāk paveikt darbu. Ja mēs tā strādātu, sen jau būtu izputējuši.

Līdz šim lielākais gandarījums:

• Prieks, ka izdodas, ka novērtē un klienti pie mums atgriežas. Gandarījums ir par to, ka risks, ieguldot šajā biznesā savus personīgos līdzekļus, ir atmaksājies. Divus gadus, kopš ir savs bizness, katrs nopelnītais lats veltīts tikai un vienīgi uzņēmuma attīstībai.

Atziņas, kas gūtas, darbojoties savā biznesā:

• Ja tev izdodas, tu nedrīksti palikt iedomīgs, jo savā biznesā tu neesi viens, tavs bizness ir atkarīgs no darbiniekiem, no klientiem, no sadarbības partneriem. Daudzi to nesaprot un pirmo nopelnīto naudu vienkārši notērē. Ja gribi attīstīt savu uzņēmumu un sasniegt arvien jaunus mērķus, nauda ir jāiegulda.

• Ja ir patiešām laba ideja, jārēķinās, ka priekšā būs tikai darbs, darbs un darbs. Tad noteikti izdosies!

• Esi godīgs! Nedrīkst piemānīt! Nevienu – nedz darbiniekus, nedz klientus, nedz partnerus. Ja rodas neparedzēta kavēšanās ar termiņiem, kvalitāti, tad savlaicīgi un atklāti ir jāinformē par iemesliem.

LASI VISUS POZITĪVOS STĀSTUS

Novērtē:
Loading ... Loading ...

Izsaki viedokli