|

Pielāgo velosipēdus cilvēkiem ar kustību traucējumiem

Jaunā velosipēdistu sezona jau gandrīz klāt, un ir pēdējais brīdis lūkot, vai iecienītais pārvietošanās līdzeklis ir „gatavs darbam”. Riteņbraukšanas sezonai nopietni gatavojas arī projekts HOPP - pagaidām vienīgie Latvijā, kas piedāvā īpaši pielāgotus velosipēdus cilvēkiem ar kustību traucējumiem.

HOPP komandas kodols ir divi azartiski un optimistiski jaunieši – Madara Makare un Edgars Spridzāns. Madara sevi raksturo kā „cilvēku-orķestri” – studējusi finanses un uzņēmējdarbību, nedaudz arī dizainu, strādājusi finanšu sfērā un vienlaikus piedalījusies dažādos mākslas projektos. Savukārt Edgars ir metāldizaineris, ieguvis maģistra grādu Latvijas Mākslas akadēmijā. Sadarbībā ar interjera dizaineriem un arhitektiem viņš izgatavo dažādus metāldizaina darbus, tai skaitā mēbeles un citus sadzīviskus un dekoratīvus priekšmetus, kā arī piedalās dažādās izstādēs. Piemēram, patlaban viņa darbi aplūkojami Talsu novada muzejā.

„Idejas par pielāgotiem velosipēdiem pamatā ir freakbike jeb ērmriteņu kustības aktivitātes, kas ir visai populāras ASV. Latvijā šo kustību 2006. gadā aizsāka vairāki puiši, tostarp arī Edgars. Pirmos ērmriteņus puiši izgatavoja vairāk savam priekam, bet ideja viņus aizrāva, un kopš tā laika katru gadu maijā notiek gan radošās darbnīcas, gan ērmriteņu parādes, un puiši tiek aicināti piedalīties arī dažādos citos publiskos un privātos pasākumos,” par idejas rašanos stāsta Madara.

Pateicoties šīm aktivitātēm, pie Edgara vērsās arī vairāki cilvēki, kas lūdza izgatavot īpaši viņu fiziskajām vajadzībām piemērotus velosipēdus. Tā tapa pirmie pielāgotie trīsriteņi. „No vienas puses, tas bija izaicinājums, no otras, – arī liels gandarījums par to, ka varējām palīdzēt. Radās vēlme piedāvāt šādu iespēju plašākam interesentu lokam. Brīdī, kad aizvien nopietnāk sākām domāt par šīs idejas realizāciju, tika izsludināts programmas Brigāde projektu konkurss,” Madaras stāstīto papildina Edgars.

Madara atklāj, ka sākotnēji Brigādes konkursā startēts ar plašāku ideju klāstu, bet eksperti mudinājuši fokusēties tieši uz pielāgoto velosipēdu projektu. Motivējis arī uzaicinājums piedalīties Rīgas Ekonomikas augstskolas rīkotajā Sociālās uzņēmējdarbības forumā, kur vairāk nekā 20 dalībnieku vidū no visām Baltijas valstīm tieši pielāgoto velosipēdu ideja ieguva Sorosa Fonda – Latvija balvu. „Šī naudas balva kopā ar Brigādes sniegto finansējumu nodrošināja starta kapitālu, lai iegādātos nepieciešamās iekārtas un materiālus gan prototipu, gan tālāk jau gatavās produkcijas ražošanai. Pagājušā gada rudenī šo ieceru īstenošanai tika izveidots arī uzņēmums,” turpina Madara.

Ņemot vērā projekta sociālo ievirzi, tā izstrādes laikā tika sākta sadarbība ar invalīdu un viņu draugu apvienību Apeirons. Jaunieši paskaidro, ka šī sadarbība bija būtiska, lai labāk izprastu, kas cilvēkiem ar īpašām vajadzībām ir vissvarīgākais, un lai HOPP darbošanās nebūtu atrauta no realitātes.

Kopš šī gada februāra HOPP iekārtojušies Rīgas radošajā inkubatorā Creative Andrejsala, kur tikuši pie jaunām darbnīcas telpām un, eksperimentējot un izmēģinot dažādus materiālus, top pirmie trīs produktu prototipi. „Pirmais ir 5-HOPP jeb, kā mēs paši to saucam, piektais ritenis – tas būs ērti piekabināms ratiņkrēslam. Tādējādi tiks būtiski uzlabota ratiņkrēsla stabilitāte un manevrēšanas iespējas gan lauku apvidū, gan sniegā, gan pa nelīdzenām ielām. Otrais ir HANDY-HOPP jeb tas pats piektais ritenis, tikai ar stūres mehānismu, kas ļauj pārvietoties ne tikai ērtāk, bet arī ātrāk. Trešais produkts ir VELO-HOPP jeb pielāgots trīsritenis, kurš piemērots cilvēkiem ar daļējiem kustību traucējumiem. Tas ir viegli transformējams risinājums ar visplašākajām iespējām radošām izpausmēm dizainu un konstrukcijas ziņā,” esošo piedāvājumu raksturo Madara.

Tehniskie risinājumi top sadarbībā ar apvienību Apeirons un viņu speciālistiem, kuru padoms un idejas ir liels atbalsts. HOPP produktu būtiskākās īpašības ir ērta funkcionalitāte, ergonomika un lietošanas drošība, tādēļ izstrādes procesā tam tiek pievērsta vislielākā uzmanība. Edgars gan atgādina, ka, „būdami radoši cilvēki, domājam arī par to, lai šie ikdienas pārvietošanās līdzekļi būtu estētiski un acij tīkami, tādējādi sniedzot arī zināmu „netaustāmu” pievienoto vērtību un, cerams, arī prieka sajūtu to lietotājiem”.

Patlaban noris darbs, lai visi risinājumi būtu pietiekami universāli un ērti izmantojami neatkarīgi no ratiņkrēsla veida. Tas arī ļaus uzsākt produktu sērijveida ražošanu. Madara piebilst, ka vienmēr būs iespēja kādu no risinājumiem pielāgot konkrētam, specifiskam gadījumam. Viņa arī uzsver, ka šādi veidotie pārvietošanās līdzekļi ne tikai būs noderīgi invalīdiem, bet tos varēs izmantot arī rehabilitācijas nolūkos pēc traumām un vispārīgas fiziskās formas uzlabošanai tiem pacientiem, kuri traumu dēļ nevar izmantot parastos divriteņus.

Pirmie prototipi būs gatavi aprīļa sākumā. Plānots rīkot arī produktu prezentācijas gan Rīgā, gan citās Latvijas pilsētās, kā arī ikviens interesents var doties ciemos uz HOPP darbnīcu Andrejostā. Iecerēta arī dalība dažādos sadarbības partneru rīkotajos pasākumos un došanās uz starptautiskajām rehabilitācijas nozares izstādēm Eiropā. Par visiem jaunumiem Edgars un Madara sola informēt savā interneta vietnē www.hopp.lv un Twitter tīklā.

Vaicāti par iespējamo riteņu cenu, abi HOPP pārstāvji norāda, ka, ņemot vērā valsts ierobežotās līdzfinansējuma iespējas tehnisko palīglīdzekļu iegādē, tiks darīts viss iespējamais, lai produkti būtu patiešām pieejami tiem, kam tie nepieciešami. Madara piebilst: „Produktu universālums un to sērijveida ražošana ļaus samazināt izmaksas un līdz ar to arī gala cenu – tas arī ir tas, pie kā pašlaik strādājam.” Līdztekus tiek plānotas nomas iespējas, kas būtu piemērots risinājums sezonas laikā vai atsevišķiem izbraucieniem, piemēram, pie dabas, vai arī īslaicīgām rehabilitācijas vajadzībām.

Plašākā HOPP izgatavoto produktu mērķauditorijas daļa būs cilvēki, kas ikdienā pārvietojas ratiņkrēslos. „Standarta ratiņkrēslu konstrukcija patiesībā ir piemērota tikai viegli izbraucamiem ceļiem, bet nebūt nav tik laba, piemēram, izbraukumiem dabā vai pa sniegotām ielām, nemaz nerunājot par apmalēm un citiem šķēršļiem. Piedevām mūsu risinājumi ļaus palielināt veicamos attālumus un ātrumu,” paskaidro Madara.

Pielāgotie velosipēdi būs piemēroti pieaugušajiem un bērniem ar līdzsvara traucējumiem, protēzēm u.c. Turklāt riteņu konstrukcijā būs ietverta arī kravas kaste iepirkumu vai citu mantu pārvadāšanai. „Ņemot vērā, ka šis ir sociālās uzņēmējdarbības projekts un peļņa pamatā tiks novirzīta ražošanas izmaksu segšanai un produktu attīstīšanai, tad vienlaikus domājam arī par universālākiem produktiem – kravas velosipēdiem, kuri būs piemēroti ikvienam zaļā dzīvesveida piekritējam,” plāno Madara un Edgars.

Tiek kalti plāni arī tālākai nākotnei. Vispirms gan jāapgūst vietējais tirgus, jo „pagaidām Latvijā alternatīvu risinājumu faktiski nav un primārais mērķis ir nodrošināt tuvāko līdzcilvēku vajadzības. Ilgtermiņā domājam arī par kaimiņvalstu tirgiem un Eiropu, tādēļ strādāsim pie sadarbības partneru meklēšanas un stabiliem noieta kanāliem. Sekojam līdzi arī nozares aktualitātēm un attīstībai citviet pasaulē, jo tehnoloģiskais progress arī medicīnā un rehabilitācijā ir ļoti jūtams, tas ne brīdi neļauj apstāties un nepārtraukti piedāvā jaunas idejas un iespējas”.

LASI VISUS POZITĪVOS STĀSTUS

Novērtē:
Loading ... Loading ...

4 komentāri par “Pielāgo velosipēdus cilvēkiem ar kustību traucējumiem”

  1. Aigars says:

    Super! Ļoti labas lietas jūs darāt! Sekmes jums!

  2. Baiba B. says:

    Te arī ir nopietna interese par šādiem riteņiem!
    http://www.calis.lv/forums/tema/17425053-par-specialiem-trisriteniem/

  3. iveta says:

    Malači!Sakiet vai ir iespējams kaut kur apskatīt internetā vai uz vietas velosipēdus bērniem ar koordinācijas traucējumiem?Diemžel nevaram iemācīties braukt uz veikalā nopērkamiem riteņiem………..

  4. Māris says:

    Labdien.
    Esmu II grupas invalīds. Visu mūžu esmu bijis un pašreizējo iespēju robežās palieku aktīva dzīvesveida piekritējs ar zaļi virzītu domāšanu.
    Interesējos par iespēju iegādāties nedaudz pārveidotu trīsriteni.
    Ir VDEĀK izdota izziņa specializēta transporta līdzekļa iegādei.
    Ar cieņu
    Māris.

Izsaki viedokli