|

Piedāvā etnogrāfiski pareizus tautiskos audumus no kokvilnas

Atlicināt brītiņu laika, lai pastāstītu par savu uzņēmējdarbību, Jānim Šilkovam, SIA Etnoteks izveidotājam, šovasar ir gandrīz neiespējami. Jāņa uzņēmums darina autentisku rakstu etnogrāfiskus kokvilnas audumus, un, tuvojoties Dziesmu un deju svētkiem, Etnoteks izstrādājumiem ir liela piekrišana.

Par sevi Jānis stāsta tā: „Ar dažādām radošām lietām esmu nodarbojies jau kopš mazotnes. Apmeklēts gan zīmēšanas pulciņš, gan klūdziņu pīšanas un metālapstrādes pulciņi. Pirmā profesionālā izglītība iegūta Rīgas Poligrāfijas arodvidusskolā, apgūta ādas mākslinieciskā apstrāde. Tiesa, atbilstoši profesijai tā arī neesmu strādājis. Noderīgāk šķita mācīties tālāk un iegūt augstāko izglītību. Studēta psiholoģija, bet pašreiz tiek apgūti biznesa pamati. Taču radošums un mākslinieciska pieeja lietām saglabājušies joprojām.”

Ideja par sava biznesa nepieciešamību Jānim radās krīzes laikā, 2010. gadā, kad valdīja liela neskaidrība par nākotni un nestabilitāte. Savu biznesa ideju viņš meklēja vairākus gadus, līdz pavisam negaidīti to atrada, viesojoties pie mūsu ziemeļu kaimiņiem. „Man iepatikās gan somu, gan igauņu pieeja savam etnogrāfiskajam mantojumam, tas, ka viņi nebaidās apvienot vēsturisko ar mūsdienīgo. Redzot etnogrāfisko brunču audumu plašo pielietojumu Igaunijā, sapratu, ka arī mūsu svītrainajam brunču audumam iespējams piešķirt otro elpu un, pateicoties auduma materiāla nomaiņai no vilnas uz kokvilnu, sākt auduma izmantošanu ikdienā. Protams, vilnas audums saglabā savu nozīmi svētku reizē, tam ir īpaša goda vieta latviešu tradīcijās. Tomēr ikdienas lietošanā un kopšanā ērtāka ir kokvilna. Vēlamies, lai cilvēki lepnumu par latviešu etnogrāfisko mantojumu ne tikai izjūt svētku reizēs, bet etnogrāfiskajos audumos ieausto krāsu prieku un rakstu enerģiju varētu izjust arī ikdienā,” pārliecināts ir Jānis.

Ar iedvesmu viņš ķērās klāt idejas īstenošanai. Pirmais solis bija atbilstoša kokvilnas auduma ražotāja atrašana. Jau no pirmās dienas Jānim bija skaidrs, ka audums tiks izgatavots nelielās partijās. piedāvājot iespēju vajadzības gadījumā izpildīt arī klientu individuālos pasūtījumus. Līdztekus viņš meklēja informāciju par latviešu etnogrāfiskajiem audumiem (un turpina to darīt joprojām), konsultējās ar tautas tērpu centra Senā klēts speciālistēm, lasīja atbilstošu literatūru, apmeklēja vēstures muzeju.

„Pie Senās klēts iegādājāmies vairākus auduma paraugus, no kuriem atlasījām, mūsuprāt, piecus spilgtākos, un sākām darbu pie auduma izgatavošanas. Mums ir svarīgi saglabāt auduma raportu un toņu autentiskumu. Lai arī kokvilnas diegi ir plānāki par vilnas pavedienu, savos audumos esam panākuši maksimālu kokvilnas auduma līdzību ar vilnas audumu paraugiem,” turpina Jānis. Viņš arī palepojas, ka Etnoteks ir pagaidām vienīgais uzņēmums Latvijā, kas piedāvā etnogrāfiskus kokvilnas audumus.

Lai popularizētu savu audumu plašās pielietojuma iespējas, uzsākta sadarbība ar šūšanas skolu Skrodernīca. Sadarbībā ar šūšanas aroda lietpratējiem tapuši pirmie tērpi, somas, cepures un citi aksesuāri no Etnoteks ražotā auduma. Nesen sarīkots arī audumu prezentācijas pasākums, kas Jānim par patīkamu pārsteigumu pulcēja plašu interesentu loku.

„Sapratām, ka cilvēkus interesē mūsu ražotie audumi un mums jāturpina strādāt pie uzņēmuma un produkcijas atpazīstamības. 21.jūnijā piedalīsimies Zāļu tirgū Rīgā, Doma laukumā. Vēlamies piedalīties svētku tirdziņā, kas notiks festivāla Dzīres Kuldīgā ietvaros, un Cēsu pilsētas svētku tirdziņā,” tuvākos plānus atklāj Jānis.

Atpazīstamības veicināšanai Jānis pagaidām izmanto tradicionālos interneta mārketinga rīkus – sociālos tīklus Draugiem.lv, Facebook.com un Twitter. Audumu un gatavo izstrādājumu iegāde pagaidām iespējama, tikai personiski sazinoties ar Etnoteks, taču audumu paraugus var klātienē aplūkot veikalā Muhamors Rīgā. Patlaban sortimentā ir piecu veidu etnogrāfiskie audumi: Trikāta, Nīca, Kuldīga, Cēsis (Priekuļi) un Zemgale.

Kā katrs vietējais uzņēmums nākotnē Etnoteks vēlētos savu produkciju arī eksportēt, taču pagaidām konkrētu ārvalstu „iekarošanas” plānu nav. Vispirms Jānis vēlas uzņēmumu padarīt stabilu un pazīstamu pašu mājās. Ir sapnis par savu tirdzniecības vietu, kur audumus apskatīt, aptaustīt un paburzīt, ir plāns par savu internetveikalu. Jānis uzsver, ka šo audumu izmantošanas iespējas ir plašas – no apģērba un aksesuāriem līdz interjera priekšmetiem – spilveniem, aizkariem, mēbeļu pārvalkiem u.tml. Bet vispirms priekšā Dziesmu un deju svētki, kas varētu veicināt arī Etnoteks vārda atpazīstamību plašākā mērogā.

Atziņa, kas gūta, attīstot biznesu:

• Divas svarīgākās īpašības, ko nācās izkopt, uzsākot biznesu un strādājot pie produktu izstrādes, bija pacietība un mērķtiecība. Diemžēl ne vienmēr lietas notiek tik ātri, cik gribētos, taču tas nedrīkst iemidzināt uzmanību, lai nepalaistu garām iespējas un jaunas idejas.

LASI VISUS POZITĪVOS STĀSTUS

Novērtē:
Loading ... Loading ...

Izsaki viedokli