|

Mammas bitenieces ilggadējo darbošanos pārvērš nopietnā ģimenes biznesā

Lielvārdes biteniece Līga Lūse ar bitēm uz „tu” jau ir kopš 1974. gada. Viņas bišu saimju sarūpētos labumus iecienījuši „kundes” gan tuvākā, gan tālākā apkārtnē. Taču tikai pērn rudenī, pateicoties dēla Jāņa Lūša uzņēmībai, sākts nopietns darbs pie ģimenes biznesa izveides, piedāvājot biškopības produktus plašākai realizācijai un izstrādājot zīmolu Lūšu Drava. Par to saruna ar Jāni, kurš kopā ar sievu Leldi intensīvi strādā pie produktu koncepcijas izveides, produktu virzīšanas tirgū un komunikācijas ar klientiem.

Lūšu Drava būtībā jau pastāv vairāk nekā 30 gadus, – kāpēc tieši tagad esat nolēmuši to visu veidot kā uzņēmumu?
Līdzās ikdienas darbiem tehnoloģiju nozares žurnālistikā jau kādu laiku vēlējos radīt kaut ko savu. Ilgi domāju visādas idejas un variantus. Pagājušā gada oktobrī pēkšņi atskārtu, ka mana deguna priekšā patiesībā jau sen ir lieliska ģimenes biznesa iespēja. Medus mūsu ģimenē tiek ražots un tirgots vietējai klientūrai jau sen. Veselīgi, cilvēkiem vajadzīgi un cieņā esoši produkti – kāpēc gan tos nepiedāvāt emocionāli tīkamākā izskatā un interesantākos veidos, nekā tas darīts līdz šim? Tā radās zīmols Lūšu Drava un plašs produktu klāsts, kuru izveidē kopīgi darbojas visa Lūšu ģimene.

Ar ko Lūšu Dravas piedāvātie produkti ir īpaši un atšķiras no citu bitenieku gatavotā?
Mēs necenšamies speciāli nošķirt liepu, viršu vai kādu citu ziedu medu. Lūšu Dravas bitēm medus jomā sanāk sava veida „zelta vidusceļš” – ievācot gan gaišo nektāru no pļavām, gan tumšo no mežiem, kopā iznāk universāli gardais medus, kas nav nedz par vāju, nedz par stipru.

Par populārāko Lūšu Dravas produkcijas klāsta daļu klienti atzinuši dažādos bišu produktu maisījumus – ziedputekšņi medū, bišu maize medū, propoliss medū, dažādi rieksti medū un skābenais medus ar citronu. Iecienīts ir mūsu ražotais necietējošais krēmveida medus. Padomā ir vēl virkne medus produktu ar papildu pievienoto vērtību.

Ļoti būtiska mūsu produkcijas „odziņa” ir glītais mūsdienīga produkta dizains. Ir patiess prieks tirdziņos dzirdēt uzslavas par produktu izskatu un noformējumu. Pateicoties dizainam un interesantajam produktu klāstam, mums tagad netrūkst darba ar korporatīvajiem klientiem, kas nolūko īpašas svētku dāvanas saviem darbiniekiem, klientiem, partneriem.

Vai produkcijas gatavošana notiek „mājas apstākļos” vai ir atsevišķa ražotne?
Lūšu Drava jau no pirmsākumiem atrodas dzimtas īpašumā Lielvārdes novadā. Bišu saimju skaita ziņā drava ir salīdzinoši pavisam neliela – stropiņu skaits mērāms dažos desmitos, taču medus pagaidām vēl pietiek. Produktu ražošana pašlaik notiek visām prasībām atbilstošos mājas apstākļos, taču esam saņēmuši apstiprinājumu projektam Lauku atbalsta dienestā, lai ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu izveidotu nelielu ražotnes ēku projekta kapacitātes paaugstināšanai. Ja viss noritēs gludi, jau, tuvojoties vasarai, ražošanu varēsim pārcelt uz jauno ēku, kas ļaus paaugstināt gan ražošanas kvalitāti un ātrumu, gan arī ražošanas apjomus.

Ja projekts ilgtermiņā attīstīsies, kā cerēts, uzsāksim sadarbību ar vairumtirgotājiem, un būs iespējas eksporta tirgū. Nākotnes plāns ir veidot sadarbību izejvielu piegādēs arī ar vietējā reģiona biškopjiem. Mūsu vīzija ilgtermiņā ir kļūt par novada centrālo biškopības produktu pārstrādātāju un produkcijas tirgotāju, kas strādā gan ar savu pavisam nelielās dravas produkciju, gan arī ar tuvējo biškopības partneru saražoto produkciju.

Kas ir Jūsu produkcijas galvenie izplatīšanas kanāli?
Līdz šim būtiskākais produktu noiets bija dalība dažādos tirdziņos. Tagad nopietnākais darbs aizsācies tieši ar korporatīvajiem klientiem gaidāmo svētku dāvaniņu izveidē, kur papildus dažādajiem gardumiem kopā ar savu mākslinieci piedāvājam izgatavot arī personalizētas etiķetes ar uzņēmuma logotipu, vēlējumu un atbilstošo krāsu paleti.

Mūsu produkcija iegādājama arī vairākos tūrisma suvenīru veikalos Vecrīgā, Rīgas lidostā, Cēsīs, veikaliņā Aizkrauklē un Ventspilī. Uz veikaliem pagaidām „neraujamies”, jo ar pašreizējiem ražošanas mehānismiem grūti optimizēt ražošanas un izejvielu izmaksas tā, lai mūsu produkts veikala plauktā iegūtu ikdienas patērētājam pieņemamu cenu. Nonākt veikalu plauktos ar neadekvātu cenu – tas nav mūsu mērķis un nepieciešamība. Mēs uzskatām, ka visam savs laiks.

Konkurence medus produktu tirgū ir sīva. Kas ir Lūšu Dravas „stiprie” punkti, ko varat izmantot savā labā?
Mūsuprāt, Lūšu Dravas spēks ir paplašinātais, atšķirīgais produktu klāsts un harizmātiskais, emocionāli (un arī faktoloģiski) pamatotais zīmols apvienojumā ar mūsdienīgu produkcijas dizainu un noformējumu. Ļoti liela nozīme ir komunikācijas kvalitātei ar klientiem – gan tiešajā tirdzniecībā tirdziņos, gan saziņā ar cilvēkiem caur mūsu interneta vietni, sociālajiem tīkliem, e-pastu.

Kā liecina mūsu pieredze, cilvēki visai maz zina par biškopības produktu dažādību, par to izcelsmi un labvēlīgajām īpašībām – ar šo informāciju mēs veiksmīgi spējam uzrunāt un piesaistīt pircējus. Visbeidzot, ja produkcijas ražotājs/pārdevējs ir pozitīvisma, iedvesmas un degsmes pilns un viņa produkts ir īstens sirds darbs – lietas teju pašas virzās uz priekšu!

Runājot par konkurenci, pircējs vairs akli neskatās tikai uz zemāko cenu – svarīgāka ir produkta pievienotā vērtība un saņemtās emocijas. Mūsuprāt, mums ir izdevies izprast un uztaustīt šo vēlmi, un turpināsim attīstīties šajā jomā.

Kādus principus ievērojat, nosakot produktu cenas?
Galvenais princips – lai visam šim mājas biznesa procesam būtu jēga. Lai sanāk nosegt ražošanas un darba izmaksas un lai kaut kas arī mazliet pāri paliek. Mēs nepraktizējam biškopju aprindās tik ļoti populāro dempinga principu, kad vienīgais veids, kā konkurēt gadatirdziņos, ir zemākā produktu cena. Tiesa, mūsu produkcija arī nav dārgākā savā nišā, ir vēl, kur augt.

Ko no izmantotajām mārketinga aktivitātēm uzskatāt par veiksmīgāko?
Mārketinga aktivitātes to vispopulārākajā izpratnē neveicam. Uzskatām, ka skaists un interesants produkts spēj pats sevi iznest tautās. Un līdz šim tas pierādījies ar uzviju. Būtiska atpazīstamības veicināšanā ir dalība gadatirgos – tur mūs pamana privātie pircēji, potenciālie korporatīvie klienti, veikaliņu īpašnieki. Arī šis mehānisms darbojas – pārbaudīts!

Mūsuprāt, būtiskākā un pašreiz arī teorētiski vienīgā mārketinga aktivitāte, kas prasījusi arī finanšu ieguldījumus, ir interneta vietnes www.lusudrava.lv izveide. Tā darbojas kā informācijas bāzes punkts, kurā iespējams aplūkot produktu klāstu, uzzināt cenas, aplūkot kvalitatīvus produktu attēlus, uzzināt par biškopības produktu labvēlīgajām īpašībām un arī palasīties, kā Lūšu Dravai vispār klājas. Uzskatām, ka pozitīvai, atvērtai, informējošai un izglītojošai komunikācijai ar klientu ir milzu loma panākumu gūšanā – šī interneta vietne veiksmīgi šīs funkcijas pilda. Protams, darbojamies arī sociālajos tīklos, kas arī ļauj uzrunāt noteiktu auditorijas daļu.

Līdz šim būtiskākais panākums
• Tas, cik salīdzinoši īsā laikā un ar cik salīdzinoši niecīgiem resursiem zīmols Lūšu Drava kļuvis par, gribētos cerēt, pamanāmu vārdu Latvijas biškopības produktu tirgū.

Līdz šim lielākā problēma
• Jāatzīst, ka zīmola Lūšu Drava pirmā darbības gada laikā ar sarežģītām problēmām neesam saskārušies. Galvenais – „nedzīt zirgus”, un nevajag arī „stiept gumiju” – ja turamies kaut kur starp mākoņiem un skarbo dzīves realitāti uz zemes un galvā ir konstruktīvs pamatojums savai darbībai – viss virzās mierīgi un labi.

Pirmās atziņas, kas gūtas, darbojoties savā biznesā
• Kas dara, tam sanāk! Ja tev sirdī un prātā ir patiesi iesakņojusies kāda ideja un tu pats sev un citiem spēj to konstruktīvi pamatot, kāpēc patiešām vajadzīgs tas, ko tu plāno darīt, tad atliek vien ķerties pie darba! Galvenais – idejas pamatojumam jābūt konstruktīvam, loģiskam, balstītam uz reālām lietām un procesiem. Mākoņus, protams, arī vajag mazliet pastumdīt, tomēr visprātīgāk būtu lielākoties turēties tuvāk zemei, pie reālās dzīves notikumiem.

LASI VISUS POZITĪVOS STĀSTUS

Novērtē:
Loading ... Loading ...

1 komentārs par “Mammas bitenieces ilggadējo darbošanos pārvērš nopietnā ģimenes biznesā”

  1. [...] tieši mūsu čaklumam, plašākām ļaužu masām par mums pastāstīt nolēma gan iedvesmojošais portāls Nekrize.lv ar visai garu publikāciju, gan arī sieviešu ikmēneša žurnāls „Una”. Pa vidam mēs vēl saņēmām arī aicinājumu [...]

Izsaki viedokli