|

Kā atrast labu darbinieku jaunuzsāktam biznesam?

interview

Pēdējā laikā, neraugoties uz krīzi, aizvien biežāk no uzņēmējiem, kas meklē darbiniekus, dzirdam neizpratnes pilnus izteikumus par darba meklētāju mazo atsaucību uz sludinājumiem, grūtībām atrast piemērotu darbinieku un laiku, kas, meklējot darbinieku, patērēts bez rezultāta. Jautājām personālvadības speciālistei Sandrai Pallo, kā izskaidrot šo fenomenu un kā jaunajam uzņēmējam, kuram iepriekš nav bijusi pieredze darbinieku atlasē, tomēr atrast sev labu palīgu jaunuzsāktajā biznesā.

„Šķiet, ir beigušies laiki, kad darba devējs uz darbinieka neapmierinātību ar kaut ko atbildēja: „Ja tev te kaut kas nepatīk, ej prom, – tavā vietā tūlīt pat atradīšu citu.” Arī darba devēji sāk apzināties, ka atrast kompetentu darbinieku, ar kuru iespējams veiksmīgi sadarboties un kura mācīšanai nav jāpatērē daudz laika, ir liela veiksme. Tāpēc pirmais ieteikums – saglabājiet savus kompetentos un lojālos darbiniekus. Ja nu tomēr ir nepieciešams nomainīt personālu vai meklēt jaunus darbiniekus jaunam biznesam, izstrādājiet racionālu meklēšanas un atlases stratēģiju. Ar ko sākt?

1. Skaidri nodefinējiet, kas jāprot pretendentam konkrētajā amatā. Kas jāzina, jāspēj, jāvar izdarīt darbiniekam un kādai jābūt darbinieka attieksmei pret klientiem, kolēģiem u.c. Piemēram, biroja administratores amata kritēriji – zināšanas lietvedībā, prasme strādāt ar biroja tehniku (dators, kopētāji, fakss u.c.), komunikatīvās prasmes, latviešu, krievu un angļu valodas (vai kādu citu, specifiski attiecīgajam biznesam nepieciešamu valodu) prasme, precizitāte, atbildība, pozitīva attieksme pret kolēģiem un klientiem.

2. Uzrakstiet amata aprakstu, kādi pienākumi jaunajam darbiniekam būs jāveic un kādā darba režīmā jāstrādā. Amata apraksts noderēs, pieņemot jauno darbinieku darbā, lai vienotos par veicamajām darba funkcijām. Tas palīdzēs arī darba devējam labāk saprast, kādu darbinieku viņš vēlas redzēt šajā amatā.

3. Padomājiet, kur šādus darbiniekus var atrast. Tas nozīmē saprast, kādus laikrakstus lasa vai interneta portālus apmeklē potenciālie darbinieki. Ievietojiet sludinājumu arī savā mājas lapā. Izmantojiet dažādus sociālos tīklus jaunā darbinieka meklēšanā, varat iesaistīt arī kolēģus un savus draugus. Protams, ja ir iespējams, izmantojiet personāla atlases kompāniju pakalpojumus.

4. Nosakiet termiņu CV iesūtīšanai. Visbiežāk tās ir divas nedēļas.

5. Kad esat saņēmuši CV, veiciet darbinieku sākotnējo atlasi. Pēc darbinieku CV varēsiet izvērtēt potenciālo darbinieku izglītību un zināšanu līmeni, pieredzi un aptuveni noteikt valodu zināšanas. Pēc šiem kritērijiem atlasiet sev piemērotākos kandidātus. Atcerieties, ka pirmās atlases noteikums ir atlasīt nevis labākos, bet jūsu uzņēmumam un vakancei piemērotākos darbiniekus.

6. Uzaiciniet pretendentus uz pirmo interviju, lai iepazītos ar potenciālajiem darbiniekiem un izstāstītu par veicamajiem darba pienākumiem. Izmantojiet telefona sarunu ar pretendentu, lai noskaidrotu komunikācijas prasmes, valodas zināšanas un attieksmi. Klausieties un izvērtējiet jau telefona sarunā – kā cilvēks ar jums runā, kāda ir viņa balss, attieksme, intonācija, ko viņš jums jautā, kā atbild uz jūsu jautājumiem.

7. Intervijā svarīgs ir viss – kad (savlaicīgi vai kavē) pretendents ierodas uz tikšanos, kā ienāk birojā, kādu pirmo iespaidu atstāj. Pievērsiet uzmanību veidam, ko un kā cilvēks stāsta. Tā jums būs noderīga informācija.

Pēc pirmās intervijas varat izvērtēt, kurus pretendentus aicināt uz nākamo interviju un kuriem sūtīt atteikuma vēstules. Atteikuma vēstules ieteicams sūtīt visiem, kuri bija ieinteresēti piedalīties konkursā un atsūtīja savus CV.

8. Nebaidieties darba intervijas laikā pārbaudīt arī pretendenta prasmi strādāt ar datoru, valodu zināšanas un citas amatā nepieciešamās kompetences.
Kad esat izvēlējušies darbinieku, sagatavojiet viņa darba vietu un veltiet savu laiku darbinieka integrēšanai uzņēmumā.”

Konsultēja Santra Pallo, Komercizglītības centra eksperte personālvadības jomā.

LASI VISUS BIZNESA ABC RAKSTUS

Novērtē:
Loading ... Loading ...

19 komentāri par “Kā atrast labu darbinieku jaunuzsāktam biznesam?”

  1. Lems says:

    Nu manuprāt vislabāk darbiniekus ir meklēt tieši no paziņu loka meklējot cilvēkus kas ir gatavi mācīties nevis tos, kas jau prot doto amatu..

  2. High says:

    Daļēja taisnība ir .

  3. Gundars says:

    Galvenais, lai labs cilvēks :D

  4. gvenda says:

    vari vienmēr paļauties uz saviem spekiem, un saprast ka pienemt labu darbinieku ir grūti vai pat neiespējami.

  5. Rita says:

    Dari, ko darīdams tāpat beigās nāksies secināt, ka iegrābies. Mācās no pieredzes, bet grāmatu lasīšana reizēm arī noder.

  6. ivars says:

    Rita gan optimiste.

  7. ondo says:

    Kāda ir lasītāja pieredze? Ir kā raksta?:)

  8. siktars says:

    ssā tu neko jēdzīgu neatradīsi, ja nemācēsi uztaisīt pienācīgu vakances sludinājumu.

  9. ONet says:

    Šis vienmēr bijis sāpigais punkts man pašam..

  10. livit says:

    Amata apraksts labs

  11. Artūrs says:

    Motivēti darbinieki diemžēl mums ir problēma!

  12. Darbinieku piesaiste nekad nav vienkārša, tas no pieredzes.

  13. Lems Skrude says:

    Ja ir labs starta kapitāls, tad labu darbinieku atrast varēs, normāli cilvēki prasa labu algu un labus apstākļus. Ja naudas nav un ir cerības iegūt kādu speciālistu, kurš pelnīs naudu, tā ir pirmā kļūda. Labi speciālisti sēž labās vietā vai veido savu biznesu.

  14. Sik says:

    Idejas ok, priekš vispārīga raksta.

  15. riepas says:

    „Šķiet, ir beigušies laiki, kad darba devējs uz darbinieka neapmierinātību ar kaut ko atbildēja: „Ja tev te kaut kas nepatīk, ej prom,

    :D:D:D

  16. sistēma says:

    IR jāmāk pazīt cilvēki. Ja šāds talants nav dots, ir jāmeklē palīgi, kas to prastu. Kļūdas maksā dārgi.

  17. Piesakies finansējumam vai aizdevumam!

  18. We detect lot of SERP spammers in the comments…

Izsaki viedokli